Thursday, 25 February 2021

Masjid Qiblatain, Madinah (masjid 2 kiblat)


Masjid Qiblatain, Madinah (masjid 2 kiblat)

Pada tahun 2 Hijrah, semasa Nabi Muhammad s.a.w sedang solat di masjid ini, Baginda mendapat wahyu untuk alihkan arah kiblat dari mengarah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis ke Masjidil Haram di Mekah.

Peristiwa ini dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah, ayat 144.

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman:

قَدْ نَرٰى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى السَّمَآءِ  ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضٰىهَا  ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ  ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُۥ  ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتٰبَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَّبِّهِمْ  ۗ وَمَا اللَّهُ بِغٰفِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
"Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan."
(Quran, Surah Al-Baqarah 2: Ayat 144)

No comments:

Post a comment

Ilmu & Amal

Followers