Monday 15 June 2020

Pesanan Imam Hasan Al-Basri

Imam Hasan Al-Basri berkata:

1. Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain. Oleh kerana itulah hatiku merasa tenang.

2. Aku tahu amal perbuatanku tidak akan dikerjakan oleh orang lain. Oleh kerana itulah aku sendiri yang sibuk mengerjakannya.

3. Aku tahu Allah selalu mengawasiku. Oleh kerana itulah aku selalu merasa malu bila Dia melihatku dalam keadaan bermaksiat.

4. Dan aku tahu kematian itu telah menantiku. Oleh kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan Rabb-ku.

Kawan-kawan,

Rezeki, mutlak Allah beri. Jika bukan untuk kita, maka bukanlah.

Amalan, mesti kita yang kerjakan.

Buat baik, buat jahat semua Allah tahu, dan mati tetap akan jemput kita pulang. Buatlah baik, sangkalah baik, fikir yang baik, maka yang baik-baik akan sampai kepada kita.

No comments:

Post a Comment

Ilmu & Amal

Followers